Wie ben ik

Ik ben Alma Rikkerink, werkzaam als leerkracht van een kleutergroep op basisschool ’t Eimink in Hengelo. Ik heb de masteropleiding Leren en Innoveren afgerond rondom het thema: jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

Alma Rikkerink

Ieder kind wil gezien worden en elke dag iets nieuws leren op school! Ik merk dat lang nog niet alle (hoog)begaafde leerlingen met plezier naar school gaan en een positief zelfbeeld hebben ontwikkeld. Vroegsignalering (herkenning) vanaf de baby- en peutertijd is dan ook nodig. Deze groep kinderen heeft behoefte aan het leren doorzetten als het lastig wordt en het mogen maken van ‘fouten’. Daarvoor is een passende leeromgeving nodig, zodat alle jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong het gevoel hebben dat ze mogen zijn wie ze zijn (erkenning).

Om de begeleiding van peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te verbeteren, is het van belang dat leerkrachten en peuterleidsters elkaar ontmoeten en vervolgens samen gaan onderzoeken wat nodig is op het gebied van ‘herkennen en erkennen’ van de behoeften van deze doelgroep. Is dat samen een visie op deze doelgroep te ontwikkelen? Kennis van leidsters en leerkrachten vergroten? De huidige observatiesystemen aanpassen? Een doorgaande lijn met ‘warme overdracht’ organiseren van baby tot peuter en van peuter tot kleuter? De activiteiten en met de bijbehorende doelen afstemmen?

Top